„Járványfolklór”, avagy humor a közösségi hálón - 7., egyben befejező rész

Kreatív karantén, karanténstílus - avagy hogyan maradjunk stílusosak a járvány idején?

A koronavírus járvány korábban nem tapasztalt módon szűkítette be az emberek életterét, amelyben a napi rutin és a korábban normaként működő magatartásformák nagyon gyorsan átértékelődtek, lényegüket vesztett, kiüresedett szokásokként átmenetileg jelképes padlásokra és pincékbe száműztük őket. A kommunikációban ez a humoros stílus dominanciáját eredményezte. Érthető, hiszen a humor egyik alappillére a dolgok szokatlan, sőt megdöbbentő együttállása, a feje tetejére fordított világ tulajdonképpen a mindennapi valóság részévé vált. Ez a helyzet nagyon érdekes attitűdöket és trendeket indított útjára, ezúttal ezekről lesz szó.
A kijárási korlátozások bevezetésével jelent meg új köntösben a lustaság/semmittevés témája. A képes és szöveges mémek tartalmában az egyik legjellemzőbb, ironikus üzenet a következő: ami a korábbi értékrendben haszontalanságnak minősült, ezúttal hasznossá lett a társadalom számára.

 

 

Az otthonmaradás mint követendő viselkedési minta eleinte tehát szorosan összekapcsolódott a mintapolgár képének újraformálásával, kifigurázásával. A legegyszerűbb képlet szerint, ha nem járunk el dolgozni, akkor több lesz a szabadidőnk, unatkozunk, elhanyagoljuk magunkat és pszichésen is megvisel az új szituáció. Nagyon tanulságos lineáris folyamatként megvizsgálni a viszonyulások változását. Az idő múlásával ugyanis maguk az alkotások is reflektáltak az attitűdök változására, sőt kialakult a karantén-stádiumok fogalma, amelyen a többség szabályosan keresztül is vergődik, miként a betegségek esetében.

 

 

 

A márciusi megosztásokban még azok a tartalmak voltak gyakoribbak, amelyek a felhalmozásról, a biztonságos kivárás feltételeinek megteremtéséről szóltak. Ebben a periódusban nem, vagy alig merült fel témaként a külső megjelenés, mivel otthon mindenki kényelmes viseletben éli a mindennapokat. A divattal és az eleganciával foglalkozó alkotásokban inkább a vonzó külső hiábavalóságának üzenete jelent meg, hiszen egy olyan komoly helyzetben, mint a koronavírus járvány, az emberek átértékelik életüket, és a csinos külső egy másik dimenzióba kerül, a filmek vagy az online tér világába. Még az olyan ünnepi alkalom, mint az esküvő sem az eleganciáról, hanem a betegséggel szembeni védekezésről kell, hogy szóljon. Az ember eltűnik az utcákról, megszűnnek a társasági események és kiürülnek a közösségi terek, azok a helyek, amelyek megkövetelik az ápolt és igényes megjelenést.

Bár nem tartoznak szorosan a témához, ezekkel a gondolatokkal összefüggésbe hozhatók azok a mémek, amelyek az emberektől „megszabadított” és a természet által visszahódított fizikai tereket ábrázolják (lásd az utolsó képeket). A következő, humoros és parodisztikus mémek az otthonok falai közé szorult életstílus attitűdjének a megfogalmazásai:

 

 

 

 

Tamás Ildikó „Járványfolklór” sorozatának befejező része teljes terjedelmében ide kattintva olvasható.

 

A képek és szövegek forrása a közösségi média.