A szibériai és azon belül a jakutiai filmművészet az utóbbi évtizedekben jelentős sikereket ért el a nemzetközi filmfesztiválokon. Ennek okait tárja fel a Bristoli Egyetem lapjának, a KinoKulturának Caroline Damiens és Mészáros Csaba szerkesztésében megjelent különszáma.

Az őshonos népek által készített filmek egyre több nézőt érnek el világszerte. Így például a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon a NATIVe fesztiválprogram keretében jelennek meg az őshonos kisebbségek képviselői által jegyzett filmek. Oroszországban az 1990-es évektől kezdve nyílt módjuk a szibériai filmrendezőknek arra, hogy saját elképzeléseik és esztétikai igényeik szerint alkossanak filmeket. Ez különösen igaz a szaha (jakut) filmesekre, akik az 1990-es évek puhatolózása után 2000 óta egyre növekvő mennyiségben készítenek szaha és orosz nyelvű filmeket, bemutatva azt a különleges életvilágot és világképet, amely szerint észlelik és érzékelik az őket körbe vevő valóságot.

 

Tölörüjüü (’Krízis’), szaha film (1996), rendezte: Szergej Baginanov

 

A „szaha kinoboom”-nak nevezett folyamat eredményeként az elmúlt évtizedben Dél-Koreában, Kanadában, Németországban, illetve Oroszországban számos fesztiválon rengeteg díjat szereztek a szaha filmesek. Mindez nemcsak annak köszönhető, hogy több filmet készítenek, hanem annak is, hogy kialakult egy olyan, a szaha filmművészetre jellemző, formanyelv, amely a hagyományos életmódban gyökerezik. Ennek köszönhetően a szaha alkotók egy olyan, eddig ismeretlen világot tártak a nézők elé, amely összhangban van azzal a hagyományos elképzeléssel, mely szerint az ember nem uralkodója környezetének, hanem szerves része.

 

Orto Dojdu (’Középső világ’), szaha film (1993), rendezte: Alekszej Romanov

 

A BTK Néprajztudományi Intézet vezette, SNN 126 230-as számú kutatási projekt támogatásával elkészült kötet (KinoKultura, Special Issue 19, August 2022, The Cinema of Sakha/Yakutia) a táj, az állatok, a növények, az ember és a különféle szellemek világát bemutató szaha filmművészetről ad körképet.

A kötet szerkesztői, Caroline Damiens (Université Paris-Nanterre) és Mészáros Csaba (BTK Néprajztudományi Intézet) egyszerre szólaltatnak meg filmrendezőket, filmesztétákat, kultúrtörténészeket és antropológusokat, tanulmányokat, interjúkat és filmkritikákat közölve. A nemzetközi kutatócsoport létrehozta kötet egy több mint két éves együttműködés eredménye, amelyben a szaha kutatók mellett a legfontosabb európai Szibériát kutató műhelyek képviselői is részt vettek.

 

Maappa (’Márta’), szaha film (1986), rendezte Alekszej Romanov

 

KinoKultura, Special Issue 19, August 2022, The Cinema of Sakha (Yakutia)

Tartalomjegyzék:

Introduction

Caroline Damiens, Csaba Mészáros: The Cinema of the Sakha Republic

Articles

Liubov' Borisova: “The Magical World of Sakha Cinema
Csaba Mészáros: “The Middle World of Film: Ontological Poetics, Live Landscapes, and Sentient Beings in the Language of Movies
Ekaterina Romanova: “Mythopoetics of Yakutia’s Cinema: The Topoi of Landscape and Experience
Eleanor Peers and Gela Krasil'nikova: “Exploring the Locality: Music, Place and Life in Ajyy Uola and Don’t decipher love
Sardana Savvina: “The Films of the Sakha ‘Kinoboom’
Liubov' Lobanova and Petr Romanov: “Yakutia’s Audiovisual Center Turns 25

Interviews

Caroline Damiens and Csaba Mészáros: Interview with Aleksei Romanov
Caroline Damiens: Interview with Sardana Savvina

Reviews

Aleksei Romanov: Maappa (Maappa, 1986) by Maria Sibiryakova
Anatolii Vasil’ev: Summer Homestead (Sajylyk, 1992) by Liubov' Borisova
Aleksei Romanov: Middle World (Orto Dojdu, 1993) by Csaba Mészáros
Ellei Ivanov: Cursed Land (Setteekh sir, 1996) by Csaba Mészáros
Sergei Potapov: My Love (Liubov’ moia, 2004) by Maria Sibiryakova
Anatolii Sergeev: Path of Death (Tropa smerti, 2006) by Eva Ivanilova
DetSAT: Keskil and its sequels (2007-2013) by Kyunnei Filippova
Siuzanna Oorzhak: Leaving Hong Kong (Pokidaia blagoukhaiushuiu gavan’, 2011) by Rachel Morley
Galina Okhlopkova: Cinema Has Arrived! (Kiine kelle!, 2017) by Caroline Damiens
Stepan Burnashev: Republic Z (Respublika Z, 2018) by Adelaide McGinity-Peebles

A kötet az alábbi linken érhető el:

http://www.kinokultura.com/specials/19/sakha.shtml